Pirke Awot czyli Sentencje Ojców to jeden z traktatów Talmudu. Gromadzi on syntetycznie ujęte zasady etyczne judaizmu podane w formie mądrościowych pouczeń. Według Pirke Awot kochać bliźniego to nie tyle coś do niego czuć, ile wyjść ku niemu z konkretnym działaniem w zależności od jego aktualnej sytuacji. Spróbujmy więc znaleźć siedem rad dla siebie:
- „Antigonos, przywódca z Socho, otrzymał [naukę] od Szimona Sprawiedliwego. On nauczał: Nie bądźcie jak słudzy, którzy służą swemu Panu licząc na nagrodę, ale bądźcie jak słudzy, którzy służą swojemu panu bez oglądania się na nagrodę. I niech będzie w was bojaźń przed niebem.” Pochylając się nad tą radą dobrze jest mieć przed oczyma obraz Boga, który jest Bogiem wyzwalającym człowieka związanym z nim przymierzem. Ten Bóg nie traktuje swojego Ludu jako lud niewolników, ale jest to Jego lud kapłański, święte zgromadzenie. I ten lud zaproszony jest aby odpowiadać na Bożą miłość swoja miłością, która wyraża się min w bezinteresownej służbie Bożej. Ojcowie zachęcają aby uczeń starał się oczyszczać swoja motywację służby Bogu, aby stawała się ona coraz bardziej odpowiedzią ludzkiej miłości na Bożą miłość.
- „Jose ben Jochanan, przywódca z Jerozolimy, uczył: Niech drzwi twojego domu będą szeroko otwarte i niech ubodzy należą do twoich domowników.” Myślę, że ta rada nie potrzebuje wyjaśnienia.
- „Nie rozmawiaj zbyt dużo z kobietą. Ani z własnążoną, ani tym bardziej z żona innego. Gdyż nauczali mędrcy: Każdy, kto rozmawia zbyt dużo z kobietą - ściąga na siebie zło, zaniedbuje studiowanie Tory, a w końcu odziedziczy Gehennę”. Ta rada może szokować, zwłaszcza czytelniczki. Ale popatrzmy na to zdanie z innej strony. Mędrcy wzywają aby człowiek miał właściwe priorytety, aby nie kierował się tylko tym co przyjemne, aby raczej poświęcał swój czas na sprawy, które są najważniejsze. W tradycji biblijnej żadna komunikacja nie może przesłaniać relacji z Bogiem. Ojcowie doskonale wiedzą, że mężczyzna może wiele czasu poświecić na przebywanie w towarzystwie kobiety i jest to bardzo przyjemne. Ale nie wolno zapominać o tym co się należy Bogu od człowieka. Bardzo ważna jest też przestroga przed rozmowami z cudzymi żonami. Dzisiaj w dobie szerokich możliwości komunikacji niestety łatwo można znaleźć sobie osobę, która zastąpi tę jedyną ślubowaną. Bo przecież e-listem lub SMS-em łatwiej się porozumiewać niż twarzą w twarz.
- „Nataj Haarbeli uczył: Oddal się od złego sąsiada; nie zaprzyjaźniaj się ze złym człowiekiem i nie upadaj na duchu z powodu ciosów losu”. W relacjach z ludźmi zalecana jest więc ostrożność. Ktoś, kto żyje bez Prawa Bożego jest naprawdę duchowo niebezpieczny. Myślę, że rabini doskonale obserwowali życie i wiedzieli jak łatwo zły zwyczaj lub postawa mogą być przenoszone na innych. Potrzeba więc trochę zdecydowania i odwagi, aby poznając człowieka wycofać się z relacji, gdy odkryjemy prawdziwe oblicze drugiej osoby.
- „Hilel i Szamaj otrzymali naukę od nich. Hilel uczył: Bądź jak jeden z uczniów Aarona - kochaj pokój i podążaj za pokojem, kochaj ludzi i przybliżaj ich do Tory”. Według tradycji żydowskiej Aaron był człowiekiem, który godził ludzi skłóconych ze sobą. Był tym, który umiał pójść do kłócących i podając się za reprezentanta drugiej strony proponować pojednanie. Myślę też, że znakiem największej miłości do człowieka jest przyprowadzenie go do Boga. Pokazać człowiekowi Boga Biblii i odkryć przed nim piękno Ewangelii, to największa miłość jaką możemy okazać braciom.
- „Szamaj uczył: Uczyń swoją naukę Tory ustalona praktyką, mów trochę, a czyń wiele. I przyjmuj każdego człowieka z pogodnym obliczem.” I znowu samo życie. W społeczeństwie, które uwielbia dyskusje, polemiki i jałowe rozmowy zastosowanie rady mów trochę a czyń wiele staje się pierwszorzędną potrzebą. Przyjąć człowieka z pogodnym obliczem to pokazać mu że nie jest intruzem, że spotkanie z nim jest też czymś ważnym.
- „Raban Gamliel: Wybierz sobie nauczyciela, a pozbędziesz się wątpliwości”. Nie jest dobrze studiować się i uczyć samemu. Ten kto ma swojego nauczyciela, nie czyni się wyrocznią we wszystkich sprawach. Jak dobrze czasami zamiast poszukiwać samodzielnie w przeróżnych pozycjach książkowych sięgnąć do orzeczeń soborowych albo do katechizmu aby rozwiązać wątpliwość.