Chociaż od wizyty papieża Benedykta w Kolonii upłynęło już trochę czasu, nie mogę pominąć milczeniem tego wielkiego wydarzenia. Chciałbym zatrzymać się nad słowami rabina Teitelbauma, który zwracając się do Benedykta XVI tłumaczył, że „judaizm opiera się na pięciu filarach: wierze w jedynego i wszechmogącego Boga, pamięci o przeszłości, dobrych uczynkach, modlitwie i dźwięku szofaru”.
Na koniec rabin podniósł w górę wielką jak bochen chleba rękę i powiedział: „Z tych pięciu filarów tworzy się jedna dłoń, która - chociaż ma pięć palców - stanowi jedną dłoń narodu żydowskiego. I tę dłoń wyciągam do Papieża jako symbol pokoju ze strony narodu żydowskiego, wyciągam ją także w stronę wszystkich narodów tego świata”. Potem miała miejsce niezwykle wymowna scena: Rabin podszedł do zaskoczonego Papieża i uścisnął jego dłoń. Papież podobno uśmiechnął się wtedy po raz drugi podczas tego spotkania.
Pozwolę sobie przyjrzeć się każdemu ze wskazanych pięciu filarów judaizmu. Zacznijmy od pierwszego - wiary w jedynego Boga.
W Pwt 6,4nn możemy przeczytać starożytne wyznanie wiary Izraela, Szema Israel. Zawierało ono podstawową prawdę wiary o tym, że Bóg Izraela jest jeden oraz że jest jedyny. Każdy Izraelita wezwany był do tego, aby rozpoczynać swój dzień i kończyć go wyznaniem wiary w Jedynego. Później prorocy (zwłaszcza Izajasz w rozdziałach 40-55) przypominali Ludowi Bożemu prawdę o jedyności Boga.
Drugim filarem judaizmu jest pamięć o przeszłości. Judaizm jest związany z historią. W sposób szczególny Izrael podtrzymywał pamięć o Wyjściu z niewoli w Egipcie. Każdego roku o określonej porze rodzina żydowska gromadziła się, aby spożywać wieczerzę paschalną, która miała przypominać tamto historyczne wydarzenie. Oprócz spożywania określonych potraw przewidziane było odczytanie opowiadania o Wyjściu - przypominającego, czemu poświęcona jest ta uroczystość. Dzieci uczestniczące w wieczerzy miały specjalne zadanie pytania o znaczenia przeżywanych obrzędów, aby stworzyć dorosłym okazję do wygłoszenia opowieści (zob. Wj 12, 26-27nn).
Trzeci filar to dobre czyny. W „Lexikonie talmudycznym i midraszowym” z 1887 r. dobroczynności poświęconych jest aż 25 fragmentów. Przyjrzyjmy się niektórym:
- „Dobroczynność ma więcej wartości, aniżeli wszelkie ofiary, które Bogu składamy”.
- „Kto jałmużnę daje, niech daje potajemnie aby potrzebującego tem nie zawstydzić”.
- „Wiecznego Boga macie naśladować. Co to znaczy? To znaczy być dobroczynnym jak Bóg, nagich odziewać, chorych odwiedzać i pielęgnować, zbolałych pocieszać, umarłych chować”.
- „Mało daje ten, kto wprawdzie dużo daje, ale niechętnie, ten zaś dużo daje, kto mało, ale chętnie daje. Kto dużo daje, ten prędko daje dla uśmierzenia niedoli” (s. 24-25).
- Czwartym filarem jest modlitwa. Sięgnijmy ponownie do wspomnianego leksykonu:
- „Kto zbyt wiele się modli, zapada w dolegliwość. Kto w modlitwie zanadto długo się pogrąża, na wysłuchanie i spełnienie swoich żądań przez Boga pełen żądzy oczekuje, ten sobie tylko boleść zadaje”.
- „Modlitwa, jeśli prawdziwe pocieszenie i zadowolenie ma przynieść, musi ona pochodzić z głębi duszy czystej, serdecznej, sprawiedliwej i szczerej”.
- „Bez Psalmów Dawidowych byłby Izrael do najniższego plemienia zniżonym. On prześcignął wszystkich posłów swego plemienia, bo on był wybrańcem Bożym” (s. 60-61).
Piątym ostatnim filarem jest dźwięk szofaru. Szofar jest instrumentem dętym o zakrzywionym kształcie wykonanym z rogu barana. W starożytności używany do nadawania sygnałów ostrzegawczych. Używany z okazji początku roku 1 dnia tiszri oraz obwieszczał początek roku jubileuszowego. We współczesnym judaizmie używany w czasie święta Rosz ha Szana. Przypomina o zbliżającym się Bożym sądzie, o potrzebie rozliczenia się z Bogiem ze swoich grzechów. Dźwięk szofaru przypomina więc Żydom o tym, że za swoje czyny są odpowiedzialni przed Bogiem, że On będzie rozliczał każdego z tego co jest niewłaściwe.
Jeżeli spojrzymy uważnie na wymienione filary judaizmu, ze zdumieniem możemy odkryć, że są one ważne również dla chrześcijan. Może nieprzypadkowo zebrani w synagodze w Kolonii usłyszeli o takich a nie innych filarach judaizmu, aby każdy z obecnych mógł je uznać za swoje. Uczniowie Mesjasza Jeszui rozpoznali jeszcze inne filary, ale ich obecność w żaden sposób nie przekreśla tych pięciu.