Wieczernik: Dlaczego w Ruchu Światło-Życie powstała Diakonia Życia?
Agata i Krzysztof Jankowiakowie: Powstała po to, aby bronić życia dzieci poczętych. Dość szybko jednak zauważono, że sytuacja, w której życie dziecka jest zagrożone, jest jakby ostatnim etapem i trzeba pracować nad tym, aby do takiej sytuacji nie dochodziło - a więc tak kształtować postawy człowieka w dziedzinie płciowości, miłości, relacji międzyludzkich, aby dzieci były chciane, oczekiwanie i zawsze przyjęte. W ten sposób zakres zadań diakonii się poszerzył, wiązało się to też ze zmianą pierwotnej nazwy Diakonia Obrony Życia na Diakonia Życia.
W.: Jakie więc są zadania diakonii w Ruchu Światło-Życie i w jaki sposób są one realizowane?
AKJ: Najkrócej można powiedzieć, że zadaniem Diakonii Życia jest troska o to, by w Ruchu Światło-Życie prawidłowo były przeżywane sprawy związane z płciowością, miłością, obroną życia i by Ruch w tej dziedzinie podejmował posługę. Realizujemy to zadanie głosząc prelekcje na oazach rekolekcyjnych i spotkaniach w ciągu roku, organizując rekolekcje i warsztaty dla członków Ruchu, inspirując oazowiczów do włączania się w szeroko pojętą służbę na rzecz życia i wspierając tych, którzy taką posługę podejmują.
W.: A jakie są zadania Diakonii Życia poza Ruchem?
AKJ: Nie oddzielalibyśmy zadań dla Ruchu i zadań poza Ruchem. To Ruch jako całość ma podejmować służbę w świecie, a zadaniem diakonii (każdej diakonii) jest do tej służby dawać inspirację i organizować tę służbę. Diakonia Życie więc z jednej strony będzie inspirować do indywidualnego zaangażowania np. w poradnictwo rodzinne i osobom tak zaangażowanym będzie dawać zaplecze modlitewne i merytoryczne. Z drugiej zaś strony jeśli sama diakonia inicjuje jakieś działanie na zewnątrz (np. marsz dla życia), to będzie w nie w możliwie najszerszym stopniu włączać osoby z Ruchu.
To jest bardzo ważne, nie może być przecież tak, że będziemy się angażować w jakieś wielkie zewnętrzne akcje, a w Ruchu będą ludzie nie uformowani w dziedzinie płciowości czy wizji początków życia ludzkiego i my nic z tym nie będziemy robić. Tak więc powinniśmy podejmować wszelkie niezbędne działania w obronie życia, uczestniczyć w akcjach, które są organizowane przez innych, czy sami takie akcje organizować, ale zawsze w możliwie najszerszym stopniu angażować w nie Ruch.
W.: Kto może wstąpić do Diakonii Życia?
AKJ: Każdy, kto odbył formację podstawową Ruchu. Mogą się również włączać osoby dorosłe w toku formacji podstawowej, powinny jednak troszczyć się, by tę formację uzupełnić.
W.: Czy jest jakaś formacja dla członków DŻ?
AKJ: Co do zasady wszyscy członkowie diakonii powinni mieć swoje grupy formacyjne, w których odbywają swoją permanentną formację ogólnochrześcijańską. Diakonia natomiast jest miejscem formacji specjalistycznej, związanej już ściśle z naszą posługą. Ta formacja odbywa się na spotkaniach diakonijnych oraz na rekolekcjach i warsztatach. Na szczeblu ogólnopolskim raz w roku we wrześniu w ramach Konferencji Krucjaty Wyzwolenia Człowieka odbywa się warsztatowe spotkanie członków Diakonii Życia. Niektóre diakonie diecezjalne organizują rekolekcje dla siebie. Oprócz tego Diakonia Życia organizuje rekolekcje i warsztaty dla szerszego grona, w nich też rzecz jasna mogą uczestniczyć członkowie diakonii.
W.: Jakie to konkretnie są rekolekcje i dla kogo organizowane?
AKJ: Przede wszystkim Oaza Rekolekcyjna Diakonii Życia - nasze, można powiedzieć, „flagowe" rekolekcje. Odbywają się w sierpniu, trwają 9 dni i są kompleksowym wprowadzeniem w tematykę, którą zajmuje się Diakonia Życia. Na te rekolekcje zapraszamy pełnoletnich członków Ruchu, którzy odbyli formację podstawową (w przypadku rodzin DK wystarczy przeżycie oazy I stopnia) i albo rozważają włączenie się do DŻ (czy szukają diakonii) albo po prostu chcą zapoznać się z „naszą" tematyką. W tym roku ORDŻ odbędzie się w Nałęczowie od 10 do 19 sierpnia - wystarczą cztery dni urlopu!
Pozostałe rekolekcje organizowane są dla konkretnych adresatów. Są więc rekolekcje dla narzeczonych - odbywają się w kilkakrotnie w ciągu roku, rekolekcje dla małżeństw bezdzietnych, dla rodziców po stracie dziecka, dla osób rozważających rodzicielstwo zastępcze, dla par oczekujących na narodzenie dziecka.
Organizujemy również warsztaty poświęcone problemowi homoseksualizmu oraz warsztaty naturalnego planowania rodziny.
To są rekolekcje i warsztaty znajdujące się w ogólnopolskim kalendarzu DŻ. Częściowo są organizowane przez diakonię centralną, częściowo przez diakonie diecezjalne. Szczegółowe informacje - terminy, miejsca, zgłoszenia - można znaleźć na stronie internetowej Diakonii Życia (http://www.oaza.pl/cdz/). Oprócz tego są rekolekcje organizowane przez diecezjalne Diakonie Życia dla osób z terenu danej diecezji.
W.: Czy DŻ ma jakieś struktury (parafialne, diecezjalne, itp ) Czy w każdej diecezji istnieje diakonia?
AKJ: Istnieje diakonia centralna, za którą jesteśmy odpowiedzialni - tworzy ją w sumie 12 osób. Diakonia Życia przede wszystkim jednak istnieje na szczeblu diecezjalnym - to jest główny poziom jej funkcjonowania. W dwóch diecezjach są odpowiedzialni za rejony, oprócz tego w pojedynczych parafiach istnieją parafialne Diakonie Życia.
Diakonia Życia niestety nie istnieje we wszystkich diecezjach. W tej chwili jest lub się tworzy w 27 diecezjach - w pozostałych Diakonii Życia nie ma.
W.: Czy jest jakiś ksiądz moderator odpowiedzialny za Diakonię Życia na szczeblu krajowym?
AKJ: Zgodnie z koncepcją Moderatora Generalnego odpowiedzialność za diakonie - również na szczeblu centralnym - pełnią osoby świeckie. Tak to widział ks. Blachnicki, przewidując iż kapłani będą pełnić więcej funkcji na początkowym etapie, później zaś powinno się powierzać odpowiedzialność osobom świeckim.
W.: Co Wam osobiście daje przynależność do Diakonii Życia?
AKJ: Tak się złożyło, że oboje znaleźliśmy się w Diakoni Życia i zaczęliśmy podejmować posługę jeszcze przed ślubem, możemy więc powiedzieć, że to Ruch a w nim szczególnie Diakonia Życia wywarły ogromny wpływ na kształt naszej relacji i naszego małżeństwa. Bardzo wiele zawdzięczamy - i osobiście i jako małżonkowie - drodze, którą nas prowadził Pan Bóg.
Przynależność do Diakonii Życia daje nam poczucie uczestnictwa w czymś fascynującym i to najróżniejszych wymiarach. Płciowość, miłość, spotkanie - to są piękne tematy. Pięknie jest o nich słuchać, pięknie jest mówić na ten temat. Wspaniałym przeżyciem jest widzieć, jak odpowiada się na życiowe pytania młodych i dorosłych ludzi, rozwiązuje problemy, które noszą. Z drugiej strony Diakonia Życia jest ciągle na pierwszej linii frontu. Tematy, które podejmuje, dotykają fundamentalnego sporu o człowieka toczącego się w naszej cywilizacji. Wydarzenia niekiedy następują bardzo szybko. Trzeba więc tutaj ciągle być czujnym - aby umieć szybko i kompetentnie reagować, jeśli pojawi się jakieś zagrożenie czy jakieś wezwanie. Czasem stają przed nami pytania, na które nikt jeszcze nie udzielał odpowiedzi - gdy na przykład wskutek rozwoju nauki czy możliwości technicznych pojawiają się zupełnie nowe zagadnienia z dziedziny bioetyki. Ale to też jest fascynujące.
rozmawiali Jolanta i Krzysztof Ławniczakowie