Czy wypada płacić za msze święte, chrzty, etc.? Jak ktoś jest biedny to może nie mieć szansy na mszę świętą w jego intencjach.
Tak postawione pytanie jest w istocie swojej pytaniem o symonię. Kościół naucza: „Symonia jest określana jako nabywanie lub sprzedawanie rzeczywistości duchowych. Czarnoksiężnikowi Szymonowi, chcącemu nabyć władzę duchową, której działanie widział w Apostołach, Piotr odpowiada: «Niech pieniądze twoje przepadną razem z tobą... gdyż sądziłeś, że dar Boży można nabyć za pieniądze» (Dz 8,20). Postąpił więc zgodnie ze słowami Jezusa: «Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie!» (Mt 10,8). Nie można przywłaszczać sobie dóbr duchowych i traktować ich jak właściciel lub pan, ponieważ mają one swoje źródło w Bogu. Można otrzymać je darmowo jedynie od Boga" (KKK 2121).
Z powyższego cytatu jasno wynika, że sytuacja taka, gdy ktoś uzależnia spełnienie posługi duchowej od otrzymania pieniędzy jest niedopuszczalna. Ma ona znamiona swego rodzaju handlu dobrami duchowymi. Czymś innym jednak jest złożenie ofiary. Ta kwestia ma swoje historyczne i biblijne uzasadnienie.
Otóż Aaron i jego synowie nie mieli swojego przydziału ziemi w kraju Bożych obietnic (Lb 18,20). Dlatego obowiązek utrzymania ich spoczywał na wszystkich Izraelitach. Kapłani i lewici mieli prawo do utrzymywania się z ofiar składanych przez swoich współbraci. Świadectwo biblijne w tym względzie jest jednoznaczne. Wystarczy przywołać chociażby kilka tekstów biblijnych: Kpł 6,7-10.19; 7,6-10.14.31-38; Lb 18,8-32.
Wzorując się na tych tekstach Kościół zawsze uznawał, że obowiązek zatroszczenia się o utrzymanie sprawujących posługę spoczywa na całej wspólnocie wiernych. Jest tak zwłaszcza wówczas, gdy czas potrzebny do spełnienia posług dla wspólnoty wyklucza możliwość samodzielnego zapracowania na własne utrzymanie.
Z drugiej jednak strony Kościół troszczy się o to, aby składanie ofiar nie wiązało się z żadnymi nadużyciami. Dlatego cytowany już Katechizm Kościoła Katolickiego naucza:
„«Oprócz ofiar określonych przez kompetentną władzę kościelną, szafarz nie może domagać się niczego za udzielanie sakramentów, a potrzebujący nie powinni być pozbawieni pomocy sakramentów z racji ubóstwa» (Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 848). Kompetentne władza określa te ofiary zgodnie z zasadą, że lud chrześcijański powinien zadbać o utrzymanie szafarzy Kościoła. «Wart jest bowiem robotnik swej strawy» (Mt 10,10)".
Warto także dodać, że wspólnota Kościoła otacza swoją modlitwą zmarłych. Nikt ze zmarłych nie jest pozbawiony modlitewnej pomocy. Wszak modlimy się za zmarłych w czasie każdej mszy świętej oraz w każdych nieszporach. Możliwe jest również odprawienie mszy świętej bez złożenia ofiary. Trzeba mieć jednak na uwadze, aby takiej możliwości nie nadużywać bez uzasadnionej potrzeby.